• język migowy

Aurich

Logo projketu

Rok szkolny 2023/2024

Dnia 08.01.2024r. odbyło się spotkanie online polskiej grupy uczniów przygotowujących się do wyjazdu w ramach wymiany z Gymnasium Urlicianum w Aurich. Podczas spotkania omówiony został plan wyjazdu oraz niezbędne informacje dotyczące wyjazdu.

Dnia 11.10.2023r. odbyło się pierwsze spotkanie online uczniów biorących udział w wymianie z Gymnasium Urlicianum w Aurich. Uczestnicy spotkania mieli okazję się zobaczyć oraz przedstawić. Poznali także temat tegorocznej wymiany „Jak ważna jest dla mnie przyroda”. W grupach wyrażali swoje zdanie na ten temat tworząc notatki na wirtualnej tablicy.

Rok szkolny 2022/2023

W dniach 30 września - 7 października 2022r.  uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wymianie z Gymnasium Urlicianum w Aurich (Niemcy). W projekcie brało udział 10 uczniów naszej szkoły oraz 10 uczniów ze szkoły partnerskiej. Naszymi opiekunami była pani Karolina Szczepańska i pani Izabela Maciejewska. Pierwszą połowę wyjazdu spędziliśmy wspólnie w Warszawie, natomiast drugą w Berlinie. Uczestnicy  nie mogli narzekać na nudę. W stolicy naszego kraju pierwszego dnia obejrzeliśmy pokaz świateł przy fontannach i zapoznaliśmy się z grupą niemiecką, która dała nam powitalne upominki. W następnych dniach zwiedzaliśmy z przewodnikiem Zamek Królewski, tereny dawnego Getta oraz malownicze ulice Warszawy poznając historię zabytków znajdujących się w ich obrębie. Dzień zakończyliśmy seansem w kinie na filmie "Avatar". Kolejnego dnia mieliśmy okazje poznać historie Żydów polskich w muzeum Polin oraz życie i twórczość Fryderyka Chopina w muzeum poświęconym jego osobie. Wieczory spędzaliśmy we wspólnym gronie doskonaląc naszą umiejętność posługiwania się językiem angielskim i poznając nowych kolegów z Niemiec, grając w gry i rozmawiając. W poniedziałek przyjechaliśmy do Berlina. W stolicy naszego sąsiada udało nam się zobaczyć Bramę Brandenburską, i zwiedzić Instytut Pileckiego, w którym uczestniczyliśmy w warsztatach zatytułowanych "Solidarność". Tego dnia byliśmy też  w Bundestagu, czyli  Parlamencie Niemieckim. W środę wyruszyliśmy do Poczdamu, gdzie zwiedzaliśmy Pałac Sanssouci, letnią rezydencję Fryderyka II Wielkiego. Tego samego dnia zobaczyliśmy pozostałości Muru Berlińskiego oraz poznaliśmy jego historię, wieczorem spacerowaliśmy po Placu Poczdamskim. W przedostatni dzień naszej wymiany udaliśmy się na Wieżę Telewizyjną Berlina, z której podziwialiśmy  widok na całą panoramę miasta. Resztę dnia spędziliśmy na poznawaniu miasta w grupach polsko-niemieckich. Wieczorem urządziliśmy spotkanie pożegnalne, na którym podsumowaliśmy wyjazd oraz obdarowaliśmy kolegów z Aurich prezentami. Uważamy, że wymiana była dla nas nie tylko świetną zabawą, ale również okazją do doskonalenia języka obcego. Poznaliśmy kulturę naszych sąsiadów i zawarliśmy nowe znajomości oraz przyjaźnie.

25 lat wymiany z Aurich

W dniach 27 listopada do 6 grudnia 2019r. Liceum Ogólnokształcące Nr I im. mjra Henryka Sucharskiego w Kępnie, już po raz dwudziesty piąty, wzięło udział w wymianie uczniowskiej z Gymnasium Ulricianum w Aurich. Tym razem to my niespełna 10 dni spędziliśmy w Niemczech. Długa droga do Aurich minęła nam na przemyśleniach, jak spędzimy tam czas, jak będzie nam się mieszkało u niemieckich rodzin i jak poradzimy sobie z konwersacją w języku niemieckim. Na szczęście okazało się, że gospodarze przyjęli nas z otwartym sercem, a wszelkie kłopoty językowe rozwiązywały pani dyrektor Danuta Stefańska i nauczycielka języka niemieckiego pani Małgorzata Kopacka, które tłumaczyły z niemieckiego.

Już pierwszy dzień po dotarciu do Aurich, czyli czwartek 28 listopada był pełen wrażeń. Po krótkim powitaniu przez dyrektora szkoły, pana Dietera Schrodera, wyruszyliśmy do stoczni rodziny Meyer w Papenburgu. Dojazd tam był pełen polsko-niemieckich rozmów i wymiany doświadczeń. Sama stocznia i skala, na jaką wytwarza się tam statki, zrobiła na nas duże wrażenie. Później udaliśmy się do Esterwegen, gdzie znajduje się muzeum poświęcone mieszczącemu się tam niegdyś obozowi koncentracyjnemu. Był to dla nas moment powagi i skupienia się na chwilę na tym tragicznym aspekcie historii.

W piątek mieliśmy okazję zobaczyć jak wygląda szkolne życie naszych niemieckich przyjaciół. Po 4 godzinach spędzonych na lekcjach udaliśmy się na uroczystość związaną z jubileuszem wymiany pomiędzy Kępnem i Aurich. Na spotkaniu wysłuchaliśmy koncertu przygotowanego przez jedną z klas muzycznych z Gymnasium Urlicianum, wzięliśmy udział w poczęstunku, ale przede wszystkim byliśmy świadkami licznych, obustronnych podziękowań. Na przyjęciu pojawił się starosta Aurich, niemiecki europarlamentarzysta, ale też specjalnie na tę okazję do Niemiec przybyła delegacja ze Starostwa Powiatowego w Kępnie z panią wicestarostą Alicją Śniegocką na czele. Mieliśmy też możliwość zobaczyć, ilu ludzi przez lata było zaangażowanych w organizację tej wymiany ze strony niemieckiej, a z naszej szkoły wymianę organizowały tylko dwie osoby: pani dyrektor Danuta Stefańska i pani Małgorzata Kopacka. Było nam niezmiernie miło móc uczestniczyć w tak dużym przedsięwzięciu.

Weekend był czasem, który spędziliśmy razem z niemieckimi rodzinami, zwiedzając pobliskie miasta czy poznając tamtejsze tradycje i zwyczaje. W sobotę część naszej grupy udała się do Bremen, podziwiać tamtejszy jarmark bożonarodzeniowy, a w niedzielę zaczerpnęliśmy trochę adrenaliny grając w laser tag. Weekend dla każdego uczestnika wymiany był pełen wrażeń.

W poniedziałek wyruszyliśmy do Osnabrück, gdzie udało nam się zwiedzić wraz z przewodnikiem to urokliwe miasto. I znowu udaliśmy się na tamtejszy jarmark, gdzie po raz kolejny mieliśmy okazję podszkolić nasz niemiecki i angielski, integrując się z Niemcami.…

Rok szkolny 2020/2021

Pierwszy wyjazd grupy młodzieży do Aurich w ramach wymiany uczniowskiej między Gymnasium Ulricianum w Aurich i Liceum Ogólnokształcącym Nr I im. mjra Henryka Sucharskiego w Kępnie miał miejsce we wrześniu 1994 roku. Opiekunkami grupy były germanistki Danuta Stefańska i Małgorzata Kopacka. Pani Danuta Stefańska, od roku 2004 dyrektor szkoły, nadal koordynuje projekt, natomiast pani Małgorzata Kopacka, wieloletni kierownik wymiany, przekazała swoje obowiązki pani Izabeli Maciejewskiej w roku 2020.

Z powodu pandemii wizyty grup młodzieży zostały zawieszone, jednak koordynatorki: Melanie Frerichs i Izabela Maciejewska pozostają w kontakcie mailowym i poprzez media społecznościowe. Kiedy szkoły wrócą do nauki stacjonarnej i zostanie przywrócona możliwość organizacji wyjazdów, wycieczek i projektów, wymiana z Aurich zostanie wznowiona.