Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej w Kępnie zaprasza
19 Listopada 2023Drogi Rodzicu!
Któregoś dnia możesz otrzymać informację od nauczyciela, bądź też samemu zauważyć, że Twoje dziecko np.:
słabo radzi sobie z nauką,
ma kłopoty z poprawnym pisaniem i/lub czytaniem, matematyką,
ma problemy z prawidłową wymową,
ma problemy z zachowaniem, emocjami.
Możesz wtedy skorzystać z pomocy psychologów, pedagogów i logopedów w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
Pamiętaj, że warunkiem przyjęcia dziecka na badanie psychologiczne, pedagogiczne lub logopedyczne jest zgłoszenie pisemne lub telefoniczne z określeniem problemów, z jakimi dziecko się boryka. Wszystkie propozycje pomocy dziecku będą z Tobą przedyskutowane i wprowadzone w życie jedynie za Twoją zgodą.
Przed badaniem:
Warto przeprowadzić z dzieckiem rozmowę, dotyczącą jego wizyty w poradni. Jeśli będzie wiedziało, czego się tam spodziewać, będzie miało większe poczucie bezpieczeństwa i chętniej podejmie współpracę ze specjalistami.
Nie strasz dziecka ani nie obarczaj go poczuciem winy z powodu konieczności wizyty w poradni psychologiczno - pedagogicznej. Dziecko nie może mieć poczucia, że idzie za karę, gdyż słabo się uczyło i teraz oto „dostanie za swoje”. Nadmierny poziom lęku może wpłynąć niekorzystnie na wyniki badań.
Dawaj nadzieję. Pokazuj korzyści wypływające z wizyty w poradni, np. uzyskanie informacji na temat tego, jak szybko i skutecznie uczyć się, jak rozwijać swoje zdolności, jak poprawnie mówić. Nie czyń jednak pochopnych i nierealnych obietnic, np. że odtąd dziecko z ocenami niedostatecznymi stanie się uczniem celującym.
Bardzo ważne jest, by Twoje dziecko w dniu wizyty było zdrowe, bez gorączki, wymiotów, kataru czy kaszlu. Od ogólnego samopoczucia Twojego dziecka zależy wynik testów przeprowadzonych tego dnia. Chcemy, by nasze diagnozy były rzetelne, odzwierciedlały faktyczny stan wiadomości i umiejętności Twojego dziecka. Jego złe samopoczucie będzie miało niekorzystny wpływ na wyniki badań.
Równie ważną rzeczą jest zjedzenie przez dziecko śniadania czy innego lekkiego posiłku. Głodne dzieci mogą mieć trudności z koncentracją uwagi, wydolnością intelektualną. Warto dziecku zostawić drugie śniadanie i coś do picia.
Koniecznym jest również, by dziecko w dniu badania było wyspane i wypoczęte, co pozytywnie wpłynie na jego psychofizyczną gotowość do pracy.
Badanie psychologiczno-pedagogiczne na ogół wymaga dwóch spotkań - z psychologiem i pedagogiem. Czasem potrzebna jest też diagnoza logopedyczna. Każde ze spotkań może potrwać od 2 do 3 godzin. Przeprowadzenie obu diagnoz jednego dnia stanowiłoby to duże obciążenie dla dziecka, szczególnie młodszego lub takiego, które ma trudności z koncentracją uwagi, jest męczliwe, nadpobudliwe. Dlatego w naszej poradni diagnoza psychologiczna i pedagogiczna odbywa się w innym dniu.
Dzieci, które są diagnozowane z powodu trudności w uczeniu się, w tym specyficznych trudności w uczeniu, na badanie powinny przynieść zeszyty, ćwiczenia, karty pracy. Materiały powinny obejmować bieżące i ubiegłe lata pracy dziecka. Wskazane jest też dostarczenie aktualnej opinii szkoły.
Jeśli dziecko korzysta z okularów, nosi aparaty słuchowe, koniecznie musi je mieć w trakcie badania.
Jeśli dziecko choruje przewlekle, wskazane jest przedstawienie historii choroby przed badaniem (zalecane jest zabranie ze sobą dokumentacji medycznej).
Powodzenia!
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kępnie